Marianne Stockebrand
Conocí a Emi en el 2001, cuando estuvo viviendo algunos meses en La Fundación Chinati en Marfa, Texas como artista en residencia. Durante ese tiempo experimentó con el color y sus valores y aprovechó la experiencia del maestro impresor Robert Arber, de Arber & Son Editions, para producir varias ediciones. Su interés en el color era obvio y se manifestó en la gráfica como un reflejo de su experiencia ante el encuentro con las instalaciones de Donald Judd y Dan Flavin. Después se mudó a Los Ángeles (2003-2006) donde curiosamente el color prácticamente desapareció de su trabajo, como si ella quisiera contenerse en esa ciudad donde el color nace con la luz de manera ubicua. Pareciera que Emi se opusiera a tal opulencia, restringiéndose a las formas geométricas en blanco y negro. Regresó al color poco después produciendo pintura, dibujos y grabados, pero le fue difícil realizar su trabajo debido a otro cambio, esta vez a Montreal, y las exigencias pertinentes a la familia. Cuando la baja de su energía artística se volvió una preocupación, regresó a vivir a Oaxaca con su familia.
Studio Marfa, Texas, 2002 (Foto Florian Holzherr.)
Studio Hollywood Avenue, Los Angeles, 2004.
Emi Winter creció en Oaxaca, donde su padre es arqueólogo, pero estudió en Estados Unidos e Italia. Después de graduarse de Oberlin College en 1995 se mudó a Nueva York donde dividió su tiempo entre empleos de día y la pintura de noche. Pronto se dio cuenta que una carrera seria requiere dedicación total. Esto la motivó a regresar a Oaxaca en 1998 para poder concentrarse plenamente en su trabajo. La residencia en Chinati tres años después trajo una grata interrupción y un fin temporal a este periodo en México. Sin embargo, después de varios años en Estados Unidos y Canadá la pregunta surgió de donde balancear vida y trabajo, y la decisión se tomó nuevamente a favor de Oaxaca. Emi me explicó que Oaxaca siempre ha sido muy buen lugar para concentrarse y producir.
En los últimos cuatro años la pintura de Emi ha florecido. Igual que en su trabajo anterior, no ilustra ni usa metáforas para eventos o condiciones sino que considera a la pintura como un medio hacia la naturaleza propia de su arte. Su paleta se ha expandido y la gama de formas es más rica. Estas pinturas tienen una construcción más compleja de capas, muestran un laberinto de líneas que cruzan la superficie de la tela para crear el “cuerpo” de la imagen, éstas atraviesan de un lado a otro creando profundidad visual. Estas capas no ocultan nada detrás o debajo, más bien retienen transparencia. También expresan un sentimiento de enigma. La combinación de colores se ha vuelto cada vez más “difícil” conforme Emi se aleja de una selección más viva, construyendo sus pinturas con una gama más reducida. Esto demuestra su naturaleza inquisitiva y su valor para empeñarse con desafío en la pintura. Los aspectos más fascinantes del trabajo de Emi son su sentido del color y la energía feroz con la cual lo aplica.
Esta energía sigue siendo una fuerza impulsora, y es la impresión visual inmediata, en sus últimas obras que de otro modo parecen moverse en una dirección diferente. En el verano de 2012, Emi comenzó a estudiar una maestría en Bard College donde de manera un poco repentina se interesó en los retratos. Desde entonces ha pintado retratos en su estilo característico de ondulaciones y gestos aplicados con expresividad, manteniendo la dicotomía entre el primer plano y el fondo que existía en sus pinturas abstractas anteriores, pero que ahora están dotadas de rasgos como ojos, boca, cachetes, etc. Será interesante ver hacia donde Emi decide dirigir su trabajo en los próximos años, y si su interés en la figura humana o en la expresión libre prevalecerá, o si vivirán simbióticamente juntas.
___
Publicado en el libro Emi Winter: Pintura 2002-2013, Oaxaca 2013.
Emi Winter has been painting since the mid 1990s, but her work has become distinctly more vigorous and courageous as a result of her move to Oaxaca, Mexico, in 2009. The change provided her with greater independence and a new freedom that immediately found expression in flourishing color and a prolific output. Emi has been a colorist from the beginning, but her recent work employs color in more dynamic and bold ways than ever before — and though it builds on her previous interests in straight lines and blotchy circles, she is now shaping these to greater complexity. There’s a new looseness of forms and layers of forms; lines are now brushstrokes put down in an energetic fashion that simulates speed and makes the joy of the process palpable. Having won Mexico’s most prestigious art prize, the Painting Biennale Rufino Tamayo in 2011, Emi’s accomplishments are beginning to be recognized in her homeland.
I met Emi in 2001, when she spent a few months as an artist in residence at the Chinati Foundation in Marfa, Texas. At the time she experimented with color and values of color, and took advantage of the expertise of printer Robert Arber of Arber & Son Editions to produce several editioned works. Her interest in color was obvious and was revealed in these prints as a reflection of her experience of Donald Judd’s and Dan Flavin’s installations at the Chinati Foundation. She subsequently moved to Los Angeles (2003–2006), where interestingly color largely disappeared as if she wanted to restrain herself in the city where color ubiquitously comes to life through light. Instead she seemed to want to put herself in opposition to such opulence with a constraint to black-and-white geometry. Emi returned to color shortly afterwards producing paintings, drawings and prints, but struggled to get work done following a move to Montreal and pertinent family demands. When the suppression of her artistic energy became a concern, she returned to Oaxaca with her family.
Studio Western Avenue, Los Angeles, 2003
Emi Winter had grown up in Oaxaca, where her father is an archaeologist, but she studied in the United States and Italy. After graduating from Oberlin College she lived in New York, dividing her time between jobs during the day and painting at night, but soon realized that a serious career required complete dedication. This prompted her to first return to Oaxaca in 1998 in order to fully concentrated on her work. The Chinati residency three years later brought a welcome interruption and temporary end to this period in Mexico. However, when after several years in the US and Canada the question arose where to bring work and life into balance, the decision was made again in favor of Oaxaca. As Emi pointed out to me, Oaxaca has always been a great place for her to focus and produce.
In the last four years Emi’s painting has flourished. As in her earlier work, she does not illustrate or use metaphors for events or conditions, but considers painting a means to forward its nature as art. Her palette has expanded, and the range of forms or shapes has become richer. These paintings are now layered in a more complex fashion, using a maze of lines that criss-cross the canvas to build the “body” of the picture, running back and forth and creating visual depth. These layers do not conceal anything under or behind them, but retain transparency. They also convey a sense of enigma. Her color choices became increasingly “tough” as she moved away from a brighter selection to build her pictures with fewer colors than before. It shows her inquisitive nature and courage to engage painting in challenging ways. The most fascinating aspects of Emi’s work are her sense for color and the ferocious energy with which it is applied.
Such energy remains a driving force, and is the immediate visual impression, in her latest pictures that otherwise seem to move into a different direction. In the summer of 2012 Emi began her graduate studies at Bard College where she somewhat suddenly became interested in portraits. Since then she has painted portraits in her characteristic style of swirls and expressively applied brushstrokes that keep the dichotomy of foreground and background of the previous abstract paintings but that are now endowed with features such as eyes, mouth, cheeks and so forth. It will be interesting to see where Emi will direct her work in the next years and whether her interest in the human figure or the free expression will prevail – or whether they will live symbiotically together.
___
Published in Emi Winter: Paintings 2002-2013, Oaxaca, 2013.